Strukturovaná data

Modul se připravuje

Uživatelský manuál

Zde se dozvíte něco o strukturovaných datech obecně a také o tom, jak pracovat s nainstalovaným rozšířením Strukturovaná data pro Magento 2 od GetReady.

Proč bychom měli strukturovaná data používat?

Abychom získali konkurenční výhodu. Google má strukturovaná data rád, a je šance, že díky použití strukturovaných dat budou naše výsledky ve vyhledávání lépe vypadat. Obecně se soudí, že použití strukturovaných dat zvyšuje CTR.

Co jsou strukturovaná data?

Strukturovaná data (z hlediska provozovatele e-shopu) umožňují nabídnout strojům informace ve snáze zpracovatelné formě.

Můžete namítnout - k čemu to je, vždyť máme značky TITLE, vyplňujeme DESCRIPTION, používáme H1 pro nadpisy, máme sitemapy a xml feedy, a to všechno již stroje zpracovávají a indexují?

To je pravda. Ale strukturovaná data jsou lépe formátovaná a lépe zpracovatelná, než klasické SEO on-page techniky.

Zatím se strukturovaná data na webu považují za pokročilou SEO techniku. Ale již teď jsou případy, kdy se bez nich neobejdeme, a je velmi pravděpodobné, že časem to bude vyžadovaný standard.

Strukturovaná data jsou definována na webu https://schema.org/. Ovšem pro naše účely je lepší se držet pravidel, která definuje Google: Search Central. Zde najdete ukázky podporovaných schémat, a ukázky výsledku ve vyhledávání.

Implementace strukturovaných dat

K začlenění strukturovaných dat do webu se používají tři způsoby: Microdata, RDFa a JSON-LD.

název popis umístění
Microdata HTML specifikace - do HTML se přidávají atributy (itemscope, itemprop, ...). Částečně implementováno v default Magento 2 většinou <body>, může být i v <head>
RDFa HTML specifikace - do HTML se přidávají atributy (vocab,typeof,property, ...) obvykle v <head> a <body>
JSON-LD JSON for Linking Data - strukturovaná data jsou v JSON-LD objektu uvnitř <script> tagu, v <head> nebo v <body>

Magento 2 v základu používá implementaci Microdata, ale jen pro produktové stránky, a implementace není plně rozeznatelná v Rich Results Google validátoru.

Doplněk Strukturovaná data pro Magento 2 od GetReady používá JSON-LD pro implementci strukturovaných dat.

Testování strukturovaných dat

Strukturovaná data (ať již jsou vytvořena jakýmkoliv způsobem) je vždy třeba zkontrolovat. Pro naše účely (lepší výsledky na Google) používáme validátor Rich Results Test od Google:

Název Odkaz Popis
Rich Results Test https://search.google.com/test/rich-results Nástroj pro testování Richs Results (Google)
Structured Data Testing Tool https://search.google.com/structured-data/testing-tool starší nástroj. Validuje strukturu, ale není vhodný pro Rich Results

Použití modulu Strukturovaná data pro Magento 2 od GetReady

Předpokládáme, že je modul nainstalován a aktivován. Pokud ne, kontaktujte vašeho administrátora.

Tato část návodu popisuje, jak vložit na homepage strukturovaná data na hompage, a sice tato schémata:
Organization (Local Business, Logos) a Website (SearchAction)

  1. Přihlašte se do backendu

  2. Proklikejte se na OBCHODY > Nastavení/Nastavení > OBECNÉ > Správa obsahu > Strukturovaná data od GetReady
    (anglicky: STORES > Setings/Configuration > GENERAL > Content Management > Structured Data by GetReady)

  3. Zvolte scope, pro který chcete modul nastavit. Co je to scope?

  4. Klikněte na Povolit strukturovaná data a zvolte Ano

  5. Vyplňte povinné položky v sekci Povinná pole

  6. Tímto byste již mohli skončit, protože po uložení a obnově cache již dostanete na frontendu na homepage validní výstup. Ale můžete vyplňovat dál:

  7. Rozbalte záložku Homepage.

  8. Vidíte, že ve výchozím stavu je volba Použít předdefinovaná pole nastavena na Ano.

9a. Ponechte volbu Použít předdefinovaná pole nastavenou na Ano

10a. Vyplňte další vhodná pole. (Adresa, Kontakty, Obrázky atd.) I když vyplníte jen některá, náš modul vám (ve většině případů) vygeneruje validní výstup.

9b. Změňte volbu Použít předdefinovaná pole na Ne. Nabídka různých polí k vyplňování zmizí a místo toho se objeví jen jedno, s názvem JSON-LD Content

10b. Do pole JSON-LD Content vložte svůj vlastní JSON-LD objekt. Inspiraci pro jeho tvorbu můžete najít v následujícíh příkladech.

  1. Uložte nastavení, kliknutím na 'Uložit nastavení'

  2. Smažte cache. (SYSTÉM > Nástroje/Správa mezipaměti > Vyprázdnit mezipaměť Magenta)

  3. Obnovte domovskou stránku na frontendu.
    Když se podíváte na zdrojový kód, tak za značkou <body> uvidíte značku <script type="application/ld+json">.
    V ní je vygenerovaný JSON objekt.

  4. Ověřte výsledek ve validátoru RichResults.
    Pokud validace nedává dobré výsledky, postup opakujte.
    (Zkuste nastavit modul jinak - abyste dostali jiný výsledný JSON object.)

Příklady strukturovaných dat - dle schémat Rich Results

Následující příklady jsou převzaté z dokumentace Google: Using structured data > Feature guides
Můžete se jimi inspirovat.
V případě, že máte nastaveno Použít předdefinovaná pole na Ne,
upravte některý z příkladů a vložte celý do pole JSON-LD Content

Article

https://developers.google.com/search/docs/data-types/article

 {
      "@context": "https://schema.org",
      "@type": "NewsArticle",
      "headline": "Article headline",
      "image": [
        "https://example.com/photos/1x1/photo.jpg",
        "https://example.com/photos/4x3/photo.jpg",
        "https://example.com/photos/16x9/photo.jpg"
       ],
      "datePublished": "2015-02-05T08:00:00+08:00",
      "dateModified": "2015-02-05T09:20:00+08:00"
    }

Local Business

https://developers.google.com/search/docs/data-types/local-business

    {
      "@context": "https://schema.org/",
      "@type": "Restaurant",
      "name": "Trattoria Luigi",
      "image": [
        "https://example.com/photos/1x1/photo.jpg",
        "https://example.com/photos/4x3/photo.jpg",
        "https://example.com/photos/16x9/photo.jpg"
       ],
       "priceRange": "$$$",
       "servesCuisine": "Italian",
       "address": {
         "@type": "PostalAddress",
         "streetAddress": "148 W 51st St",
         "addressLocality": "New York",
         "addressRegion": "NY",
         "postalCode": "10019",
         "addressCountry": "US"
       }
    }

FAQ

https://developers.google.com/search/docs/data-types/faqpage

{
      "@context": "https://schema.org",
      "@type": "FAQPage",
      "mainEntity": [{
        "@type": "Question",
        "name": "What is the return policy?",
        "acceptedAnswer": {
          "@type": "Answer",
          "text": "Most unopened items in new condition and returned within <strong>90 days</strong> will receive a refund or exchange. Some items have a modified return policy noted on the receipt or packing slip. Items that are opened or damaged or do not have a receipt may be denied a refund or exchange. Items purchased online or in-store may be returned to any store.<br /><p>Online purchases may be returned via a major parcel carrier. <a href=http://example.com/returns> Click here </a> to initiate a return.</p>"
        }
      }, {
        "@type": "Question",
        "name": "How long does it take to process a refund?",
        "acceptedAnswer": {
          "@type": "Answer",
          "text": "We will reimburse you for returned items in the same way you paid for them. For example, any amounts deducted from a gift card will be credited back to a gift card. For returns by mail, once we receive your return, we will process it within 4–5 business days. It may take up to 7 days after we process the return to reflect in your account, depending on your financial institution's processing time."
        }
      }, {
        "@type": "Question",
        "name": "What is the policy for late/non-delivery of items ordered online?",
        "acceptedAnswer": {
          "@type": "Answer",
          "text": "Our local teams work diligently to make sure that your order arrives on time, within our normaldelivery hours of 9AM to 8PM in the recipient's time zone. During  busy holiday periods like Christmas, Valentine's and Mother's Day, we may extend our delivery hours before 9AM and after 8PM to ensure that all gifts are delivered on time. If for any reason your gift does not arrive on time, our dedicated Customer Service agents will do everything they can to help successfully resolve your issue. <br/> <p><a href=https://example.com/orders/>Click here</a> to complete the form with your order-related question(s).</p>"
        }
      }, {
        "@type": "Question",
        "name": "When will my credit card be charged?",
        "acceptedAnswer": {
          "@type": "Answer",
          "text": "We'll attempt to securely charge your credit card at the point of purchase online. If there's a problem, you'll be notified on the spot and prompted to use another card. Once we receive verification of sufficient funds, your payment will be completed and transferred securely to us. Your account will be charged in 24 to 48 hours."
        }
      }, {
        "@type": "Question",
        "name": "Will I be charged sales tax for online orders?",
        "acceptedAnswer": {
          "@type": "Answer",
          "text":"Local and State sales tax will be collected if your recipient's mailing address is in: <ul><li>Arizona</li><li>California</li><li>Colorado</li></ul>"}
        }]
    }